08_E-learning A Rozwojówka trzeci rok

Strona główna » 08_E-learning A Rozwojówka trzeci rok

ROZWÓJ I POTRZEBY NASTOLATKA
A  TREŚCI I PROWADZENIE PROGRAMU

WIEK 17 LAT

  • Można powiedzieć, że siedemnastolatek to człowiek planujący. Planujący z rozmachem, wielokierunkowo i nie zawsze licząc się z realnymi możliwościami. Głównym przedmiotem tych projektów jest oczywiście jego własne życie. Ale nie tylko. Siedemnastolatki tryskają również pomysłami poprawienia świata i zreformowania niemal wszystkich aspektów rzeczywistości,
  • Przede wszystkim jednak zmienia się ich stosunek do szkoły. Zaczynają mianowicie widzieć w niej instytucję może nie najlepszą, ale jednak zwiększającą ich możliwości działania i tworzącą podstawy do zyskania prestiżu społecznego związanego z posiadanym wykształceniem,
  • Głównym środowiskiem społecznym siedemnastolatków pozostaje w dalszym ciągu grupa rówieśnicza. Nie odgrywa ona jednak w ich życiu tak dominującej roli jak we wcześniejszych okresach,
  • Między siedemnastym a osiemnastym rokiem życia większość spontanicznie powstałych paczek i grup towarzyskich stanowiących rówieśnicze środowisko rozpada się, a ich członkowie podążają własnymi drogami,
  • Toczone z rodzicami spory o rozmaite konkretne sprawy oraz dyskusje światopoglądowe nabierają bardziej partnerskiego charakteru, a ich ton i żarliwa dotąd bezkompromisowość łagodnieją. Oczywiście dzieje się tak tylko wtedy gdy rodzice nie lekceważą dorosłości swoich pociech i nie próbują powrotu do dawniejszych sposobów wpływania na ich życie,
  • Lęki siedemnastolatków mają już prawie zupełnie dorosły charakter. Ich głównym przedmiotem jest życiowa, społeczna i towarzyska sytuacja młodych ludzi. Najbardziej boją się wszelkiego rodzaju niepowodzeń, zależności, publicznego występowania i działania, opinii społecznej i ryzyka,
  • Dla siedemnastolatków seks jest na ogół częścią normalnego życia, tak jak zupełnie normalny i oficjalnie uznany jest fakt posiadania partnera czy partnerki,
  • W kontaktach z nauczycielami siedemnastolatki nie reagują tak emocjonalnie, jak im się to zdarzało wcześniej. Dlatego też nauczyciele mają mniej zastrzeżeń do ich zachowania.