Licencja i rekomendacja

Prawa własności i licencja

Program profilaktyki uniwersalnej pn Projekt Lustro jest własnością Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (dawniej PARPA), które uzyskała prawa autorskie w wyniku przekazania ich przez autorów na podstawie umowy o realizacje zadania publicznego w latach 2019-2020.

Na podstawie umowy z dnia 6 grudnia 2021 roku  licfirma encję do koordynowanie procesów realizacyjnych i szkoleniowych Programu uzyskał zespół autorski NODN Sophia.

Podmiotem odpowiedzialnym jest MJRConsulting.

Program Projekt Lustro posiada rekomendacje Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego.

Recenzje i rekomendacje ekspertów

 

Andrzej Kołodziejczyk

Socjolog, edukator, trener-superwizor Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Członek Rady Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Współautor rekomendowanych programów profilaktycznych „Spójrz inaczej” i „Spójrz inaczej na agresję”.
Trener Trenerów I stopnia Treningu Zastępowania Agresji.
Autor licznych warsztatów i treningów dla nauczycieli, wychowawców, pracowników socjalnych.

Cenną wartością tego programu jest to, że powstał we współpracy autorów z nauczycielami i uczniami. 

W scenariuszach można dostrzec, że kładą one duży nacisk nie tylko na składniki poznawcze postaw uczniów, ale także, a może przede wszystkim, na rozwój kompetencji związanych z poszczególnymi obszarami programu. Nabycie tych umiejętności powinno być też pomocne w przeciwstawianiu się chęci sięgania po substancje psychoaktywne. 

Sądzę, że wielu z uczniów po raz pierwszy spotka się z problematyką konfliktów, trudnych emocji czy sposobami radzeniem sobie ze stresem. Po raz pierwszy być może będą mieli okazję zastanowić się nad wpływem uznawanych przez siebie wartości w kontekście własnych zachowań. 

Możliwe modyfikacje Programu powinny odbyć się po dokonanej ewaluacji po każdym roku lub dopiero po trzech latach, gdy Program zostanie w pełni przeprowadzony. 

Rekomenduję Program „prOjektLustrO” do realizacji w szkołach ponadpodstawowych.

jakub

dr. Jakub Kołodziejczyk

Psycholog, dr nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu, Z-ca Dyrektora Instytutu Spraw Publicznych ds dydaktycznych UJ, trener programu „Spójrz inaczej”, ekspert w zespołach opracowujących pogramy profilaktyczne („Nie, bo tak”, “Program Nauki Zachowania”), autor książek i artykułów dotyczących edukacji i profilaktyki.

Zaletą programu jest oparcie założeń o teorie wyjaśniające występowanie zachowań ryzykownych młodzieży, które uznane na gruncie profilaktyki.

• Program zarówno jeśli chodzi o treści jak i użyte metody dydaktyczne dostosowany jest do kompetencji nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Jest to ważna cecha programu ponieważ: 1. stwarza możliwość powszechnego prowadzenia go przez nauczycieli, 2. przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć można ograniczyć do 40-60 godzinnego szkolenia.

• Liczna grupa treści tematycznych, o które można rozszerzyć program wskazana przez uczniów w badaniu ewaluacyjnym, świadczyć może o skutku jaki przyniosło uczestnictwo w realizacji programu polegającym na rozbudzeniu ciekawości poznawczej.

• W promocji programu (kierowanej do nauczycieli) wykorzystać można cechy programu związane z treściami, reakcjami uczniów i kompetencjami nauczycieli.

• Uchwycone w ewaluacji potrzeby uczniów dotyczące różnorodnych treści, które mogłyby stać się przedmiotem (tematem) dodatkowych zajęć wymagają gruntownego zastanowienia. Część z nich mogłaby stać się przyczynkiem napisania scenariuszy lekcji wychowawczych, niezależnych od programu „prOjektLustrO”.

Tomasz Kołodziejczyk

Socjolog, wychowawca,edukator, trener PTP II stopnia, certyfikowany terapeuta uzależnień (KBN), współautor programów profilaktycznych Spójrz Inaczej , Spójrz Inaczej na agresję, obecnie pracuje jako terapeuta uzależnień w Poradni Profilaktyki, Leczenia i Terapii Uzależnień Monar w Łodzi i jako ekspert w Centrum Edukacji Obywatelskie.

Program „prOjektLustrO” to jeden w niewielu w Polsce programów z zakresu uczenia umiejętności emocjonalno-społecznych (SEL) dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Obejmuje on około 30 zajęć z intencją prowadzenia ich przez 3 lata nauki.

W związku z tym jego realizacja umożliwia uczniom rozwijanie umiejętności związanych zrozumieniem, ukierunkowaniem i wyrażaniem emocji, wzmacnia ich poczucie własnej wartości i rozwija ich umiejętności komunikacji z innymi ludźmi, a także umożliwia głębsze rozumienie tego, co dzieje się pomiędzy ludźmi. Scenariusze dotyczące uzależnień oraz agresji i przemocy sprawiają, że może być on traktowany jako program profilaktyczny zapobiegający podejmowaniem zachowań ryzykownych przez młodzież.

Jego twórcy włożyli bardzo dużo wysiłku w to, żeby był jak najbardziej dopasowany zarówno do potrzeb uczniów jak i możliwości nauczycieli oraz jak najbardziej dotykał rzeczywistego życia młodych ludzi, ich problemów i dylematów. Autorzy wielokrotnie konsultowali swoje pomysły z nauczycielami, którzy wspomagali ich w podejmowaniu poszczególnych decyzji i sprawdzali różne rozwiązania w czasie próbnych zajęć.

Program „prOjektLustrO” napisany jest w ten sposób, żeby mogli prowadzić go wychowawcy dla swoich klas, co może wzmocnić relacje pomiędzy nimi a uczniami i uczennicami i pomóc im rozwijać zarówno indywidualne relacje ze swoimi podopiecznymi jak i wspierać rozwój klasy szkolnej jako zintegrowanej, współpracującej i pomagającej swoim członkom grupy. To jest szczególnie ważne zarówno dla nowo powstających klas pierwszych w szkołach ponadpodstawowych jak i dla momentu rozwojowego, w którym znajdują się uczestnicy programu. Doświadczenia podobnych programów wskazują na znaczne polepszenie relacji pomiędzy uczniami i wychowawcami jak i zmniejszenie liczby konfliktów w klasach prowadzonych w ten sposób.

prof. dr hab. Jacek Pyżalski

Pedagog specjalny, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Autor licznych programów szkoleniowych dla nauczycieli w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, pracy z uczniami przejawiającymi zaburzenia zachowania oraz edukacji medialnej. Uczestnik i koordynator międzynarodowych projektów badawczych dotyczących zachowań ryzykownych młodzieży oraz kompetencji i warunków pracy nauczycieli. Autor wielu publikacji i koordynator badań nad zjawiskami przemocy i zachowań nastolatków w obszarze nowych technik multimedialnych.

Program „prOjektLustrO” posiada wiele istotnych elementów pozwalających rekomendować go jako program profilaktyki uniwersalnej dla uczniów szkół ponadpodstawowych. 


Jako ekspert merytoryczny uczestniczący w tworzeniu programu do najistotniejszych zalet zaliczam: 

  • Przygotowanie projektu w oparciu o współpracę Zespołu tworzącego projekt z ekspertami merytorycznymi oraz grupą nauczycieli-konsultantów ze szkół ponadpodstawowych. 
  • Jasno zdefiniowane cele programu,
  • Konstrukcja programu w oparciu o relewantne teorie naukowe dotyczące profilaktyki (w tym najbardziej zaznaczone podejście salutogenetyczne, charakterystyczne dla nurtu psychologii pozytywnej) a także najnowsze badania, badania ESPAD oraz międzynarodowe badania EU Kids Online. 
  • Rozłożenie zawartości treściowej programu w poszczególnych klasach, odpowiadające procesom grupowym zachodzącym w zespole klasowym. 
  • Wyważona treść scenariuszy zajęć obejmującą teorię, analizę doświadczeń uczestników oraz ćwiczenie konkretnych rozwiązań i umiejętności. 
  • Mocne zaznaczenie w wielu modułach kwestii bycia aktywnym świadkiem i konieczności rozsądnego pomagania i wspierania rówieśników. 
  • Wyczerpujące przygotowanie podręcznika metodycznego, który zawiera nie tylko dokładny opis przebiegu zajęć ale także informacje dotyczące celów konkretnych działań a także scenariusze alternatywne. 
  • Dobrze przeprowadzona ewaluacja pilotażowa programu w oparciu o podejście ilościowo-jakościowe, której wyniki uwzględniono przy konstrukcji ostatecznej wersji podręcznika. 

Warto zwrócić uwagę, że efekty programu będą tak dobre jak dobre będzie przygotowanie jego wykonawców, zatem rekrutacja prowadzących i jakość szkolenia będą tu mieć kluczowe znaczenie.