SPOSÓB ORGANIZACJI SZKOLEŃ DLA REALIZATORÓW
Szkolenia organizowane sa w dwu formach:
- SZKOLENIA CENTRALNE
- SZKOLENIA GRUPOWE
Ad.1 Szkolenia centralne organizujemy w różnych miejscach w kraju. Adresowane są do nauczycieli z okolicznych szkół. Umożliwiają zgłaszanie się pojedynczych nauczycieli. Preferujemy zgłoszenia więcej niż jednej osoby z danej szkoły. Wspiera to nauczyciela w procesie realizacji szkolenia. Zgłoszenia przyjmowane są na ogłoszone grupy. Po zamknięciu naboru na ogłoszone grupy udostępniamy formularz zgłoszeniowy dla osób chętnych, dla których organizujemy grupy po zebraniu wystarczającej ilości chętnych. W przypadku szkoleń centralnych zapewniamy salę szkoleniową oraz przerwy kawowe, posiłek itp. Nie zapewniamy noclegów i nie pokrywamy kosztów dojazdu. Koszty udziału w szkoleniu pokrywa uczestnik lub instytucja delegująca.
Ad.2 Szkolenia grupowe realizujemy na zamówienia instytucji, które samodzielnie zbierają grupy nauczycieli. Są to najczęściej szkoły lub jednostki samorządu terytorialnego. W takich szkoleniach nie zajmujemy sie organizacją a jedynie realizacją szkolenia na miejscu u zleceniodawcy. Na zleceniodawcy spoczywa w takich sytuacjach odpowiedzialność za ew koszty dodatkowe, np. kawa czy posiłek dla uczestników, zapewnienie sali itp, itd. Koszt udziału uczestników pokrywa organizator.
Niezależnie od sposobu organizacji i finansowania szkoleń wszystkie realizacje obejmują jednolity proces szkoleniowy opisany niżej.
PROCES SZKOLENIOWY DLA REALIZATORÓW podzielony jest na kilka części:
- e-learning
- Trening Umiejętności
rozpoczęcie realizacji zajęć z uczniami
- superwizja
dalsza realizacji zajęć z uczniami
Po zakończeniu tego etapu uczestnicy otrzymuja zaswiadczenie o udziale w szkoleniu i uprawnieniach do realizacji programu Projekt Lustro na poziomie podstawowym. Uzyskanie uprawnień Realizatora Programu Projekt Lustro wiąże sie z udzuiałem w
- II Treningu Umiejętności
realizowanym w ciągu co najmniej 10 miesięcy od ukończenia szkolenia podstawowego.
dalszej realizacji zajęć z uczniami
- superwizji końcowa
po której absolwenci uzyskują Certyfikat Realizatora Programu Projekt Lustro, dostęp do podręcznika Programu, kompletu alktualnych scenariuszy do realizacji zajęć z uczniami i z rodzicami oraz do materiałów szkoleniowych
Opis procesu:
- e-learning
Szkolenie wstępne w formie e-learningu przeznaczone jest dla wszystkich nauczycieli w szkole (szczególnie, gdy szkoła podjęła decyzje o wdrożeniu programu jako elementu swojego programu wychowawczego) i ma na celu ogólne zapoznanie z programem i jego założeniami teoretycznymi oraz praktycznym sposobem realizacji. Jest elementem wprowadzającym przed rozpoczęciem Treningu Umiejętności.
- Treningi Umiejętności
Każdy Trening Umiejętności to 20 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie. Każdy trwa dwa pełne dni. Ilość uczestników 14-16 osób.
Pierwszy Trening Umiejętności zawiera między innymi:
- Analizę umiejętności interpersonalnych niezbędnych do prowadzenia zajęć
- Trening umiejętności komunikacyjnych: Pytania sokratejskie, Aktywne słuchanie, Dialog motywujący,
- Przygotowanie uczestników do realizacji wybranych scenariuszy w parach,
- Prowadzenie wybranych scenariuszy zajęć przez uczestników wraz z wspólnym omówieniem,
Po pierwszym Treningu uczestnicy rozpoczynają samodzielną realizację zajęć z uczniami w swojej klasie.
Drugi Trening Umiejętności realizowany po kilku miesiącach zawiera między innymi:
- omówienie dotychczasowych doświadczeń uczestników
- praktyczna realizacja kolejnych scenariuszy programu w parach
- pogłębienie wiedzy i umiejętności niezbędnych przy realizacji kolejnych scenariuszy
- modelowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami doświadczanymi przez uczestników
Pomiędzy Treningami Umiejętności realizowana jest pierwsza superwizja.
- superwizje
Proces szkoleniowy przewiduje dwie superwizje realizowane on-line. Każda z nich trwa po 5 godzin dydaktycznych. Pierwsza superwizja realizowana jest pomiędzy Treningami Umiejętności a druga ok 4 – 8 tygodni po Drugim Treningu Umiejętności.
W trakcie superwizji uczestnicy odnoszą się do bieżących wyzwań i osiągnięć.
- realizacja zajęć według scenariuszy z uczniami w okresach pomiędzy sesjami szkoleniowymi
Rozpoczęcie i kontynuacja zajęć z uczniami w trakcie procesu szkoleniowego jest niezbędnym elementem uzyskiwania uprawnień i zdobywania umiejętności realizacji Programu. Zapewnia też wysoką jakość przygotowania realizatorów.
Uprawnienia realizatora programu Projekt Lustro otrzymują wyłącznie ci uczestnicy, którzy uczestniczyli we wszystkich zajęciach oraz zrealizowali w procesie szkoleniowym co najmniej 8 scenariuszy zajęć z uczniami.