Proces szkoleniowy

SPOSÓB ORGANIZACJI SZKOLEŃ DLA REALIZATORÓW

Szkolenia organizowane sa w dwu formach:

  1. SZKOLENIA CENTRALNE
  2. SZKOLENIA GRUPOWE

Ad.1 Szkolenia centralne organizujemy w różnych miejscach w kraju. Adresowane są do nauczycieli z okolicznych szkół. Umożliwiają zgłaszanie się pojedynczych nauczycieli. Preferujemy zgłoszenia więcej niż jednej osoby z danej szkoły. Wspiera to nauczyciela w procesie realizacji szkolenia. Zgłoszenia przyjmowane są na ogłoszone grupy. Po zamknięciu naboru na ogłoszone grupy udostępniamy formularz zgłoszeniowy dla osób chętnych, dla których organizujemy grupy po zebraniu wystarczającej ilości chętnych. W przypadku szkoleń centralnych zapewniamy salę szkoleniową oraz przerwy kawowe, posiłek itp. Nie zapewniamy noclegów i nie pokrywamy kosztów dojazdu. Koszty udziału w szkoleniu pokrywa uczestnik lub instytucja delegująca.

Ad.2 Szkolenia grupowe realizujemy na zamówienia instytucji, które samodzielnie zbierają grupy nauczycieli. Są to najczęściej szkoły lub jednostki samorządu terytorialnego. W takich szkoleniach nie zajmujemy sie organizacją a jedynie realizacją szkolenia na miejscu u zleceniodawcy. Na zleceniodawcy spoczywa w takich sytuacjach odpowiedzialność za ew koszty dodatkowe, np. kawa czy posiłek dla uczestników, zapewnienie sali itp, itd. Koszt udziału uczestników pokrywa organizator.

Niezależnie od sposobu organizacji i finansowania szkoleń wszystkie realizacje obejmują jednolity proces szkoleniowy opisany niżej.

PROCES SZKOLENIOWY DLA REALIZATORÓW podzielony jest na kilka części:

  • e-learning
  • Trening Umiejętności

rozpoczęcie realizacji zajęć z uczniami

  • superwizja

dalsza realizacji zajęć z uczniami

Po zakończeniu tego etapu uczestnicy otrzymuja zaswiadczenie o udziale w szkoleniu i uprawnieniach do realizacji programu Projekt Lustro na poziomie podstawowym. Uzyskanie uprawnień Realizatora Programu Projekt Lustro wiąże sie z udzuiałem w 

  • II Treningu Umiejętności

realizowanym w ciągu co najmniej 10 miesięcy od ukończenia szkolenia podstawowego.

dalszej realizacji zajęć z uczniami

  • superwizji końcowa

po której absolwenci uzyskują Certyfikat Realizatora Programu Projekt Lustro, dostęp do podręcznika Programu, kompletu alktualnych scenariuszy do realizacji zajęć z uczniami i z rodzicami oraz do materiałów szkoleniowych

Opis procesu:

  • e-learning

Szkolenie wstępne w formie e-learningu przeznaczone jest dla wszystkich nauczycieli w szkole (szczególnie, gdy szkoła podjęła decyzje o wdrożeniu programu jako elementu swojego programu wychowawczego) i ma na celu ogólne zapoznanie z programem i jego założeniami teoretycznymi oraz praktycznym sposobem realizacji. Jest elementem wprowadzającym przed rozpoczęciem Treningu Umiejętności.

  • Treningi Umiejętności

Każdy Trening Umiejętności to 20 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie. Każdy trwa dwa pełne dni. Ilość uczestników 14-16 osób.

Pierwszy Trening Umiejętności zawiera między innymi:

  1. Analizę umiejętności interpersonalnych niezbędnych do prowadzenia zajęć
  2. Trening umiejętności komunikacyjnych: Pytania sokratejskie, Aktywne słuchanie, Dialog motywujący,
  3. Przygotowanie uczestników do realizacji wybranych scenariuszy w parach,
  4. Prowadzenie wybranych  scenariuszy zajęć przez uczestników wraz z wspólnym omówieniem,

Po pierwszym Treningu uczestnicy rozpoczynają samodzielną realizację zajęć z uczniami w swojej klasie.

Drugi Trening Umiejętności realizowany po kilku miesiącach zawiera między innymi:

  1. omówienie dotychczasowych  doświadczeń uczestników
  2. praktyczna realizacja kolejnych scenariuszy programu w parach
  3. pogłębienie wiedzy i umiejętności niezbędnych przy realizacji kolejnych scenariuszy
  4. modelowanie sposobów radzenia sobie z trudnościami doświadczanymi przez uczestników

Pomiędzy Treningami Umiejętności realizowana jest pierwsza superwizja.

  • superwizje

Proces szkoleniowy przewiduje dwie superwizje realizowane on-line. Każda z nich trwa po 5 godzin dydaktycznych. Pierwsza superwizja realizowana jest pomiędzy Treningami Umiejętności a druga ok 4 – 8 tygodni po Drugim Treningu Umiejętności.

W trakcie superwizji uczestnicy odnoszą się do bieżących wyzwań i osiągnięć.

  • realizacja zajęć według scenariuszy z uczniami w okresach pomiędzy sesjami szkoleniowymi

Rozpoczęcie i kontynuacja zajęć z uczniami w trakcie procesu szkoleniowego jest niezbędnym elementem uzyskiwania uprawnień i zdobywania umiejętności realizacji Programu. Zapewnia też wysoką jakość przygotowania realizatorów.

Uprawnienia realizatora programu Projekt Lustro otrzymują wyłącznie ci uczestnicy, którzy uczestniczyli we wszystkich zajęciach oraz zrealizowali w procesie szkoleniowym co najmniej 8 scenariuszy zajęć z uczniami.