INFORMACJE O PROGRAMIE

WŁAŚCICIEL PROGRAMU:

Właścicielem Programu jest Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, kontynuator Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która  finansowała proces przygotowania programu.

LICENCJA:

Licencję na zarządzanie Programem posiada firma MJRConsulting Jerzy Rządzki, która prowadziła proces przygotowania Programu i reprezentuje zespół autorski Programu.

AUTORZY:

Autorzy programu to zespół trenerski NODN Sophia w składzie Stanisław Bobula, Norbert Karaszewski, Jerzy Rządzki i Katarzyna Salamon Bobińska

REKOMENDACJA:

Program posiada rekomendację systemu rekomendacji programów profilaktycznych jako rekomendowany program profilaktyki uniwersalnej

PRZEJDŹ NA STRONĘ REKOMENDACJI

ADRESACI:

Uczniowie szkół ponadpodstawowych w wieku 15-17 lat. Projekt lustro jest programem profilaktyki uniwersalnej co oznacza, ze adresowany jest do wszystkich uczniów w klasie. Więcej na ten temat w poniższym materiale filmowym.

CELE PROGRAMU

Celem programu Projekt Lustro jest zmniejszenie skali występowania ryzykownych zachowań oraz problemów zdrowia psychicznego u uczniów uzyskiwane jako skutek wspierania prawidłowego rozwoju i wzmacniania czynników chroniących. 

Cel główny wspierany jest realizacja celów szczegółowych takich jak:

  • Wzmocnienie poczucia więzi uczestników ze szkołą
    (wzmocnienie zespołu klasowego poziomu zaufania, poczucia bezpieczeństwa i wsparcia w relacji pomiędzy uczniami oraz w relacji z wychowawcą klasy).
  • Wzmocnienie procesów socjalizacyjnych
    (rozwijanie u uczestników umiejętności prospołecznych i uczenie umiejętności: podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, radzenia sobie z emocjami, rozwiązywania konfliktów, proszenia o pomoc i udzielania wsparcia rówieśniczego itp.)
  • Zwiększenie u uczniów poziomu pozytywnego myślenia o sobie
    (wzmacnianie u uczniów świadomości swoich kompetencji, uczenie umiejętności dostrzegania pozytywów, radzenia sobie ze stresem, pozytywnego postrzegania swoich perspektyw życiowych.)
  • Zwiększenie częstotliwości występowania w klasie konstruktywnych sytuacji wychowawczych (
    Realizacja Programu sprawia, że w zespole uczniowskim inicjowane są dodatkowe i intencjonalne sytuacje wychowawcze sprzyjające wymianie poglądów i polemikom w ważnych dla młodych ludzi obszarach)
  • Zwiększenie wiedzy o zdrowiu człowieka, wpływie zachowań i podejmowanych decyzji na rozwój fizyczny i psychiczny.
    (Część scenariuszy dotyczy wprost wiedzy nt substancji psychoaktywnych i procesów uzależnienia.)
  • Wzrost kompetencji nauczycieli realizatorów Programu i świadomości rodziców
    (dotyczy między innymi rozwoju takich umiejętności jak: umiejętności słuchania, prowadzenia dialogu motywującego i stosowania pytań sokratejskich, wzrost wiedzy nt. specyfiki wieku rozwojowego nastolatków oraz sposobów wspierania umiejętności prospołecznych i refleksyjność uczniów)

KONSTRUKCJA PROGRAMU

Program składa się z 34 scenariuszy przewidzianych do realizacji przez nauczyciela wychowawcę z uczniami w ramach realizacji godzin wychowawczych w szkole. Scenariusze przewidziane są na jedną lub (sporadycznie) dwie jednostki lekcyjne. Tematy  zajęć w znacznym stopniu wypełniają cele wychowawcze zawarte zarówno w opisach kompetencji kluczowych jak i wskazaniach wymagań Państwa wobec szkół. Pozwalają zatem w oparciu o gotowe scenariusze zajęć i specyficzny sposób prowadzenia zapewnić uczniom harmonijny rozwój i wesprzeć proces osiągania dojrzałości.

Suplementem do scenariuszy jest scenariusz dla rodziców oraz możliwość wykorzystania scenariuszy dla uczniów w pracy z rodzicami.

REALIZATORZY

Realizatorami mogą być nauczyciele – wychowawcy klas, pedagodzy i psycholodzy pracujący na co dzień z uczniami danej klasy na poziomie szkoły ponadpodstawowej, którzy ukończyli pełny proces szkoleniowy i uzyskali certyfikat realizatora Programu. Nie jest wskazana realizacja Programu poza macierzystą placówką realizatora – Program przeznaczony jest dla nauczyciela pracującego z daną klasą, także poza realizacją Programu. Wskazanie to wynika z celów Programu nastawionych na wzmocnienie więzi szkolnej i wsparcie relacji miedzy uczniami i nauczycielami w szkole.

CZAS TRWANIA:

Program przewidziano do realizacji w okresie pierwszych trzech lat nauki w szkole ponadpodstawowej dla grupy wiekowej 15-17 lat