SZKOLENIA NOWYCH REALIZATORÓW OPOLE 2023 – 2024

 

 

Na skróty:                                                                                         SEMINARIA INFORMACYJNE – ZAPISY

KORZYŚCI DLA SZKOŁY I UCZESTNIKÓW
ADRESACI PROJEKTU
OPIS PROJEKTU
WARUNKI UDZIAŁU
ZGŁOSZENIA DO PROJEKTU
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
KONTAKT DO KOORDYNATORA
POBIERZ OFERTĘ OBEJRZYJ FILM POBIERZ ULOTKĘ

Otrzymaliśmy środki z Samorządu Województwa Opolskiego na szkolenie nowych realizatorów programu Projekt Lustro. Poniżej opis projektu, formularz zgłoszenia na seminarium informacyjne o projekcie oraz szczegóły i formularz zgłoszenia do projektu.


SEMINARIA INFORMACYJNE

Dla dyrektorów szkół i nauczycieli zainteresowanych udziałem w projekcie przygotowaliśmy Seminaria Informacyjne . Seminaria realizowane były na platformie ZOOM, i trwały ok 60-90 minut.

Podczas Seminariów prezentowany był projekt opolski i warunki w nim udziału, informacje nt programu rekomendowanego Projekt Lustro i doświadczenia realizatorów. Odpowiedzieliśmy też na pytania uczestników.

TERMINY SEMINARIÓW:

  29 11 2023 godz.14.00

     30 11 2023 godz. 9.00


KORZYŚCI DLA SZKOŁY I UCZESTNIKÓW

Podstawową korzyścią z udziału w Projekcie jest dostarczenie uczniom atrakcyjnych zajęć nastawionych na budowanie bezpiecznego środowiska rozwoju, rozwijanie kompetencji psychospołecznych i uczenie się podejmowania konstruktywnych decyzji. Program wspiera dojrzewanie społeczne uczniów, ich motywację wewnętrzną i poczucie wartości a jednocześnie rozwija system wsparcia psychicznego budując więzi i bezpieczeństwo. Przyczynia się także do wzmocnienia autorytetu nauczyciela prowadzącego zajęcia zapewniając mu jednocześnie szybką i satysfakcjonującą informację zwrotną związaną z efektywnością zajęć.

Program dostarcza także uczestniczącym placówkom i nauczycielom możliwości korzystania ze sprawdzonych narzędzi (rekomendowany Program) oraz wsparcia doświadczonych trenerów i praktyków posiadających wiedzę i doświadczenie nie tylko w realizacji procesów wychowawczych ale i we wspieraniu nauczycieli w pracy z wyzwaniami.

Projekt daje rzadką okazje nie tylko do uzyskania przez nauczycieli uprawnień do realizacji rekomendowanego Programu ale przede wszystkim dostarcza bieżącego wsparcia w codziennej pracy wychowawczej.


ADRESACI:

Adresatami są grupy nauczycieli wychowawców klas ze szkół ponadpodstawowych województwa opolskiego, które zgłoszą się do realizacji projektu i zostaną zakwalifikowane przez zespół realizacyjny.


OPIS PROJEKTU

Projekt ma między innymi na celu:

  • Wzmocnienie poczucia więzi uczniów ze szkołą  poprzez wspieranie życzliwej atmosfery w klasie, wzmocnienie zaufania, poczucia bezpieczeństwa i wsparcia w kontaktach pomiędzy uczniami oraz w relacji z wychowawcą klasy.
  • Rozwijanie u uczniów umiejętności prospołecznych takich jak: podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, radzenia sobie z emocjami, rozwiązywania konfliktów, proszenia o pomoc i udzielania wsparcia rówieśniczego itp.
  • Zwiększenie u uczniów poziomu pozytywnego myślenia o sobie poprzez wzmacnianie u uczniów świadomości swoich mocnych stron, uczenie umiejętności dostrzegania pozytywów, radzenia sobie ze stresem, pozytywnego postrzegania swoich perspektyw życiowych.
  • Inicjowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających dyskusji i uczeniu się radzenia sobie z wyzwaniami w ważnych dla młodych ludzi obszarach.
  • Zwiększenie wiedzy uczniów o zdrowiu człowieka, wpływie zachowań i podejmowanych decyzji na rozwój fizyczny i psychiczny.  Część scenariuszy dotyczy wprost wiedzy na temat substancji psychoaktywnych i procesów uzależnienia wskazując na ryzyko ich stosowania i sposoby ochrony.
  • Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców poprzez rozwój takich umiejętności jak prowadzenie dialogu opartego o zadawanie pytań czy wzrost wiedzy nt. specyfiki wieku rozwojowego nastolatków oraz sposobów ich wspierania.

W ramach projektu zaplanowano przygotowanie 5 grup nauczycieli wychowawców klas do realizacji rekomendowanego programu w ramach lekcji wychowawczych.

Projekt obejmuje szkolenia i wsparcie dla nauczycieli wychowawców klas oraz realizację przez nauczycieli zajęć z uczniami w ramach godzin wychowawczych w szkole.

Szkolenia dla nauczycieli rozłożone będą na cały okres realizacji projektu.


PROCES SZKOLENIOWY

Na proces szkoleniowy realizowany w całości w roku 2024 składają się

–     e-learning – stanowiący wprowadzenie w wiedzę o Programie (około 3 godziny dydaktyczne online)

–     dwa Treningi Umiejętności (2 x 20 godzin dydaktycznych warsztatów praktycznych z autorem Programu realizowanych w dwu dwudniowych blokach)

–     dwa Warsztaty Wspierające (2 x 5 godzin dydaktycznych online z autorem Programu)

Szczegółowy opis procesu szkoleniowego znajduje się w menu głównym strony w zakładce Szkolenia Realizatorów

Przez cały okres trwania projektu nauczyciele uczestniczący w projekcie mogą korzystać ze wsparcia konsultacyjnego trenerów. Konsultacje udzielane będą w odniesieniu do realizacji projektu i towarzyszących mu wyzwań wychowawczych. Konsultacje udzielane będą zdalnie (telefonicznie, online itp).

Każdy z uczestników, który weźmie udział w całości procesu szkoleniowego otrzyma certyfikat realizatora rekomendowanego programu profilaktyki uniwersalnej Projekt Lustro wydany przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.


PROGRAM PROJEKT LUSTRO

Rekomendowany program profilaktyczno rozwojowy pod nazwą Projekt Lustro jest programem rekomendowanym w Systemie Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego co oznacza, że został zweryfikowany badawczo pod kątem zgodności z wynikami badań naukowych oraz skuteczności w praktycznym działaniu. Oznacza to też, że został zweryfikowany i oceniony przez komisję ekspertów powołaną do rekomendowania programów w systemie.

Więcej na temat Programu można przeczytać na tej stronie w zakładce O PROGRAMIE . Ulotkę informacyjną Programu można pobrać tutaj


WARUNKI UDZIAŁU

Warunkiem wzięcia udziału placówki w projekcie jest zapewnienie przez Dyrektora szkoły wsparcia dla uczestniczących nauczycieli w postaci:

  1. umożliwienia nauczycielom udziału w szkoleniach na zasadach delegowania na szkolenie (łącznie 40 godzin stacjonarnych i 15 godzin zdalnie w okresie od stycznia do grudnia 2024 roku),
  2. udostępnienia sali w budynku szkoły do realizacji zajęć szkoleniowych  (dotyczy zgłoszonych placówek),
  3. zgłoszenia grupy nauczycieli – wychowawców klas w ilości 13 – 16 osób (nauczyciele mogą być zatrudnieni w innych placówkach)
  4. Zgłoszeni do projektu nauczyciele muszą mieć możliwość prowadzenia zajęć z jednym zespołem uczniowskim przez cały okres realizacji projektu (klasa szkolna).

Szkolenia realizowane będą na miejscu w placówce zgłaszającej się do projektu.

Nauczyciele zgłaszający sie do udziału w projekcie indywidualnie (na wolne miejsca w innych placówkach) murza spełnić 1 i 4 warunek czyli posiadać zgodę Dyrektora oraz stała klasę szkolną w której będą prowadzić zajęcia. Nauczycielom zgłoszonym indywidualnie będziemy oferować  wolne miejsca w zgłoszonych placówkach.


KONTAKT DO KOORDYNATORA

Koordynatorem projektu jest:

Jerzy Rz adzki
tel 601 93 45 58 (preferowane godziny kontaktu 17.00-21.00, W pozostałych godzinach oddzwaniamy w przerwach miedzy zajęciami)

mail: kontakt@projektlustro.pl


ZGŁOSZENIA DO PROJEKTU

Nabór do projektu trwa od 1 listopada 2023 roku do wyczerpania miejsc, nie później niż do 15 grudnia2023 roku. Istotne znaczenie ma kolejność zgłoszeń.

Możliwe jest także przesyłanie zgłoszeń przez pojedynczych nauczycieli. Takie osoby otrzymają od nas propozycje udziału w szkoleniach w szkołach, w których dostępne będą wolne miejsca.

Zgłoszenia przyjmowane są wyłącznie za pomocą formularza dostępnego poniżej.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY