BEZPŁATNE SZKOLENIA REALIZATORÓW – KCPU 2024

Z przyjemnością informujemy, że kolejny raz otrzymaliśmy środki z Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom na szkolenie nauczycieli wychowawców szkół ponadpodstawowych przygotowujących do realizacji rekomendowanego programu profilaktyczno-wychowawczego “Projekt Lustro” .
Udział w szkoleniu oraz prowadzenie Programu z uczniami rozwijają umiejętności i poszerzają kompetencje nauczycieli w obszarze pracy wychowawczej i profilaktycznej. Wpływają też na rozwój osobisty nauczyciela – przytaczając wypowiedzi wielu nauczycieli uczestniczących w procesie szkoleniowym “…każdy nauczyciel powinien w tym uczestniczyć…

Osoby, która ukończą cały proces szkoleniowy uzyskają uprawnienia realizatora rekomendowanego programu profilaktyczno-rozwojowego pod nazwą Projekt Lustro.

Projekt jest finansowany ze środków Ministerstwa Zdrowia a realizacja przewidziana jest na okres od lutego do grudnia 2024 roku.


PROGRAM PROJEKT LUSTRO

Rekomendowany program profilaktyczno rozwojowy pod nazwą Projekt Lustro jest gotowym narzędziem wpierającym pracę wychowawcy klasy, składa się z 34 scenariuszy lekcji wychowawczych dla uczniów i 1 scenariusza dla rodziców.   Jest programem rekomendowanym w Systemie Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego co oznacza, że został zweryfikowany badawczo pod kątem zgodności z wynikami badań naukowych oraz skuteczności w praktycznym działaniu. Oznacza to też, że został zweryfikowany i oceniony przez komisję ekspertów powołaną do rekomendowania programów w systemie.

Więcej na temat Programu można przeczytać na tej stronie w zakładce O PROGRAMIE . Ulotkę informacyjną Programu można pobrać tutaj


KORZYŚCI DLA SZKOŁY I UCZESTNIKÓW

Podstawową korzyścią z udziału w Projekcie jest dostarczenie uczniom atrakcyjnych zajęć nastawionych na budowanie bezpiecznego środowiska rozwoju, rozwijanie kompetencji psychospołecznych i uczenie się podejmowania konstruktywnych decyzji. Program wspiera dojrzewanie społeczne uczniów, ich motywację wewnętrzną i poczucie wartości a jednocześnie rozwija system wsparcia psychicznego budując więzi i bezpieczeństwo. Przyczynia się także do wzmocnienia autorytetu nauczyciela i rozwój relacji z uczniami, zapewniając mu jednocześnie szybką i satysfakcjonującą informację zwrotną związaną z efektywnością zajęć.

Program dostarcza także uczestniczącym placówkom i nauczycielom możliwości korzystania ze sprawdzonych narzędzi (rekomendowany Program) oraz wsparcia doświadczonych trenerów i praktyków posiadających wiedzę i doświadczenie nie tylko w realizacji procesów wychowawczych ale i we wspieraniu nauczycieli w pracy z wyzwaniami.

Projekt daje rzadką okazje nie tylko do uzyskania przez nauczycieli uprawnień do realizacji rekomendowanego Programu ale przede wszystkim dostarcza bieżącego wsparcia w codziennej pracy wychowawczej.


ADRESACI:

Adresatami są zespoły nauczycieli – wychowawców klas w szkołach ponadpodstawowych z terenu Polski.
Priorytetowo traktowane będą zgłoszenia grup nauczycieli z jednej lub kilku szkół pozwalające na realizacje szkolenia na miejscu w zgłaszającej szkole.

Możliwe jest także przesyłanie pojedynczych zgłoszeń od zainteresowanych nauczycieli. Takie zgłoszenia będą brane pod uwagę w sytuacjach gdy w pobliżu miejsca zgłoszonej osoby będzie realizowane szkolenie a w grupie będą wolne miejsca pozwalające na dołączenie kolejnego nauczyciela.

Uczestnikami szkoleń mogą być także psycholodzy lub pedagodzy szkolni, którzy zamierzają wspierać przeszkolonych nauczycieli w ich działaniach na lekcjach wychowawczych.


OPIS PROJEKTU

Celem projektu jest dostarczenie wychowawcom klas szkół ponadpodstawowych narzędzia wspierającego bezpieczeństwo emocjonalne uczniów i realizacje lekcji wychowawczych przez nauczyciela.

W ramach projektu zaplanowano przygotowanie 5 grup nauczycieli wychowawców klas z co najmniej 5 szkół. Możliwe jest zapraszanie do szkoleń nauczycieli z innych szkół.

Projekt obejmuje szkolenia i wsparcie dla nauczycieli wychowawców klas oraz realizację przez nauczycieli zajęć z uczniami w ramach godzin wychowawczych w szkole.

Szkolenia dla nauczycieli i wsparcie trenerskie rozłożone będą na cały rok 2024.

Kluczowym elementem projektu jest proces szkoleniowy nadający uprawnienia realizatora rekomendowanego programu profilaktycznego.


PROCES SZKOLENIOWY

Na proces szkoleniowy składają się

–     e-learning – stanowiący wprowadzenie teoretyczne o Programie (około 3 godziny dydaktyczne online)

–     dwa Treningi Umiejętności (2 x 20 godzin dydaktycznych warsztatów praktycznych z autorem Programu realizowanych w dwóch dwudniowych blokach)

–     dwa Warsztaty Wspierające (2 x 5 godzin dydaktycznych online z autorem Programu)

Szczegółowy opis procesu szkoleniowego znajduje się w menu głównym strony w zakładce Szkolenia Realizatorów

Przez cały okres trwania projektu nauczyciele uczestniczący w projekcie mogą korzystać ze wsparcia konsultacyjnego trenerów. Konsultacje udzielane będą w odniesieniu do realizacji projektu i towarzyszących mu wyzwań wychowawczych. Konsultacje udzielane będą zdalnie (telefonicznie, online itp.).

Każdy z uczestników, który weźmie udział w całości procesu szkoleniowego otrzyma certyfikat realizatora rekomendowanego programu profilaktyki uniwersalnej Projekt Lustro wydany przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.


WARUNKI UDZIAŁU

Warunkiem wzięcia udziału placówki w projekcie jest zapewnienie przez Dyrektora szkoły wsparcia dla uczestniczących nauczycieli w postaci:

  1. umożliwienia nauczycielom udziału w szkoleniach na zasadach delegowania na szkolenie (łącznie 40 godzin stacjonarnych i 13 godzin zdalnie w 2024 roku),
  2. udostępnienia sali w budynku szkoły do realizacji zajęć szkoleniowych  (dotyczy zgłoszonych placówek),
  3. zgłoszenia grupy nauczycieli – wychowawców klas w ilości 12 – 16 osób (nauczyciele mogą być zatrudnieni w innych placówkach),
  4. zgłoszeni do projektu nauczyciele muszą mieć możliwość prowadzenia zajęć z jednym zespołem uczniowskim przez cały okres realizacji projektu (klasa szkolna).

Szkolenia realizowane będą na miejscu w placówce zgłaszającej się do projektu.

Nauczyciele zgłaszający się do udziału w projekcie indywidualnie (na wolne miejsca w innych placówkach) murza spełnić 1 i 4 warunek, czyli posiadać zgodę Dyrektora oraz stałą grupę uczniów z którą będą prowadzić zajęcia.


KONTAKT DO KOORDYNATORA

Koordynatorami projektu są:
Jerzy Rządzki                   tel 601 93 45 58
Norbert Karaszewski     tel 664 725 499

(preferowane godziny kontaktu 17.00-21.00, W pozostałych godzinach oddzwaniamy w przerwach miedzy zajęciami)
mail do obu koordynatorów:          kontakt@projektlustro.pl


ZGŁOSZENIA

Nabór do projektu trwa od 2 lutego 2024 roku do wyczerpania miejsc, nie później niż do 20 marca 2024 roku. Istotne znaczenie ma kolejność zgłoszeń.

Możliwe jest także przesyłanie zgłoszeń przez pojedynczych nauczycieli. Takie osoby otrzymają od nas propozycje udziału w szkoleniach w szkołach, w których dostępne będą wolne miejsca.

Zgłoszenia przyjmowane są wyłącznie za pomocą formularza dostępnego poniżej.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY